TEATR ECCE HOMO Orfeusz i Eurydyka

autor: Stanisław Miedziewski na motywach poematu Czesława Miłosza
reżyseria: Stanisław Miedziewski
aktorzy: Michał Pustuła, Natalia Kadzidłowska, Agata Orłowska, Piotr Skrzypczak, Mikołaj Bieda/Marek Kantyka
premiera: 23.09.2011 r. Kielce 

ecce-homo

Teatr Ecce Homo powstał w 1996 r. Od 2000 r. opiekunem artystycznym jest Anna Kantyka – Grela. Teatr tworzą głównie ludzie młodzi, uczniowie i studenci, ale także osoby dojrzałe – młode duchem. Do tej pory teatr zrealizował 38 spektakli. Od 2007 r. ma swą siedzibę w Bazie Zbożowej. Adaptuje na swe potrzeby m.in. Moliera, Manna, Sołżenicyna, Dostojewskiego – pod opieką reżyserską Marcina Bortkiewicza, absolwenta Szkoły Filmowej Andrzeja Wajdy i Stanisława Miedziewskiego – reżysera teatralnego.

Orfeusz i Eurydyka to spektakl Stanisława Miedziewskiego oparty na życiorysie, tekstach i wywiadach Czesława Miłosza. Poeta jawi się w nim jako człowiek, który zrobi wszystko, by odzyskać swą zmarłą żonę. Spektakl na kanwie poematu napisanego w hołdzie Carol, drugiej żonie pisarza, stał się pretekstem do opowieści o twórcy, ale także do rozważań na temat śmierci, miłości, starości i geniuszu.

Sceniczny Miłosz w spektaklu powtarza wielokrotnie, że garderoba w teatrze zawsze pociągała go najbardziej. Garderoba jako miejsce przemiany, gdzie rodzi się sceniczna postać, miejsce graniczne między realnym życiem a tym co na scenie. Dla Miłosza sceną było życie publiczne, zaś prywatne – to życie, zostawione w garderobie przed spektaklem. Problem polega na tym, by tę swoją garderobę odnaleźć…

W spektaklu postać Eurydyki została o wiele bardziej rozbudowana niż w samym micie. Na jej śmierć patrzymy już nie tylko przez pryzmat Orfeusza. Nie jest jedynie piękną nimfą, ale dojrzałą emocjonalnie kobietą, mądrą i świadomą swojej sytuacji – tego co czekało by ją po wyjściu z Hadesu. Jest muzą, ale dźwiga również ciężar geniuszu swojego towarzysza życia.