TEATR CST – Szlemiel

na motywach opowiadania I.B.Singera Jak Szlemiel wędrował do Warszawy
tłum. Andrzej Polkowski
adaptacja, reżyseria: Bogusław Słupczyński
scenografia: Łukasz Matuszek
muzyka: Zespół „Się Gra” – B.Stańczyk, J.Adamow, M.Brzozowski
aktorzy: Katarzyna Słupczyńska, Krzysztof Cis, Tomasz Majorek, Tomasz Pisarek, Łukasz Matuszek, Bogusław Słupczyński
Premiera: 2011 r. 

Opowiadanie I.B.Singera to uczta dla czytelnika i inspiracja dla twórców teatralnych. My wybraliśmy opowiadanie o tym… „Jak Szlemiel wędrował do Warszawy”. Aktualność motywu tej wędrówki, niezwykła malowniczość typów singerowskiego, żydowskiego miasteczka wzbudziła radosne zainteresowanie zespołu wykonawców. Bo przecież opowiadamy o sobie, o odwiecznych marzeniach ludzkich, które potrafią się spełniać w przewrotny, ale i piękny sposób. Bo łatwiej objąć świat marzeniami niż rozumem. Bo przecież zawsze idziemy do jakiejś… „Warszawy” po szczęście, gdzie w końcu stanie się… jakiś cud. Wszystko po to, by dokonać prostego życiowego odkrycia. Ten doskonale napisany tekst to także okazja do aktorskiego, komediowego „wyżycia się”. Spektakl Szlemiel wykonywany jest przez sześciu aktorów. Rozpisanej na głosy i dynamicznie wykonanej opowieści, towarzyszą motywy tradycyjnej klezmerskiej muzyki. Zespół CST (teatru alternatywnego, który czerpał zawsze z kultury tradycyjnej) z filozoficzno- obyczajowej opowieści Singera wyciąga rodzaj radosnego szaleństwa tkwiącego nawet w „najprostszym” ludzkim życiorysie. Żydowskie imię Szlemiel oznacza wyjątkowego pechowca. Nasz bohater poszukuje szczęścia. Wyrusza w świat. Na końcu wędrówki dokonuje niezwykłego odkrycia…/Bogusław Słupczyński/

Teatr CST powstał w 2000 r. CST to grupa wyrosła z tradycji polskiego teatru alternatywnego oraz teatru akademickiego. Jego bardzo silną cechą jest zespołowość i autentyczność. CST jest laureatem Międzynarodowego Festiwalu Malta 2003 w Poznaniu, na którym został nagrodzony „Offeuszem” jako najlepszy Teatr nurtu OFF za spektakl Wschodzenie.

Bogusław Słupczyński – aktor, reżyser; absolwent PWST im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Aktor Teatru Polskiego w Warszawie (1988-1990) za dyrekcji Kazimierza Dejmka. Organizator jednego z pierwszych prywatnych Studiów Aktorskich w Polsce – Studio Aktorskie AS w Warszawie (1990-92). Twórca Teatru Studio Aktorskie w Puławach, a potem Stowarzyszenia Teatralnego „Puławy”. Od 1996 r. związany z nurtem etnicznym i antropologicznym w teatrze. W 1999 r. w Cieszynie wspólnie z żoną Katarzyną tworzy Cieszyńskie Studio Teatralne. Jednocześnie zakłada, uzupełniające teatralną i aktorską aktywność Stowarzyszenie Na Rzecz Odnowy i Współistnienia Kultur „Sałasz”. W Cieszynie tworzy wraz z zespołem trzy spektakle, które określają rodzaj wybranej drogi artystycznej: Cosummatum Est na motywach Tragicznych Dziejów Doktora Faustusa Christophera Marlowe’a, Wschodzenie na motywach Dziadów Adama Mickiewicza i Drogę Żywiecką wg własnego „życiowego” scenariusza.